Nic Bălăceanu
Sergiu Cone April 20, 2021
Mai devreme sau mai târziu, cu toții vom dori să accesăm un credit. Puțini știu însă că pentru a obține cele mai bune condiții de la bancă, trebuie să ai un “credit score” cât mai bun. Deși este atât de important, foarte probabil că și mai puțini, peste 9 din 10 persoane eligibile pentru a lua un credit, NU știu ce scor de credit au.
În planul sănătății financiare, scorul de credit acționează exact ca un diagnostic medical. Sub un nivel de 350-400 de puncte ești “bolnav”, considerat rău-platnic, și nicio banca nu vrea să trateze cu tine. La intervalul maxim, de 800-850 puncte, ești în extrema cealaltă: toate băncile vor să-ți ofere un credit pentru că nu prezinți niciun risc de rambursare.
Datele Biroului de Credit releva că, în prezent, sunt înregistrate în baza de date a instituției 4,4 mil. de debitori, dintre care 500.000 au restanțe curente.
De asemenea, ca efect al moratoriului legislativ, băncile au soluționat aproximativ 690.000 de cereri provenite de la clienți la nivelul întregului an 2020, pentru suspendarea obligațiilor de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor de la clienții persoane fizice și juridice. În această statistică au fost incluse și măsurile de amânare la plată a dobânzilor pentru cardurile de credit. Dacă situația economica nu-și vă reveni curând, este foarte probabil ca unele dintre aceste persoane să ajungă a fi raportate la Biroul de Credit.
În emisiunea din 20 aprilie discutăm despre sănătatea financiara a românilor și cum este ea exprimată de către scorul de credit. Ce trebuie să facem pentru a nu avea probleme și cum ne “tratăm” dacă ele totuși apar?
Un subiect de pandemie, care deși a mărit incluziunea financiară (pentru că a dus la digitalizarea fară precedent a relației client – bancă) a micșorat bonitatea (criza sanitară a condus la pierderea locului de muncă sau la micșorarea salariilor pentru mulți romani).
Invitatul emisiunii este Nic Bălăceanu, membru al bordului Asociației Romane a Societăților de Fintech și CEO-ul Lendrise Marketplace, firma care a dezvoltat aplicația Scorerise, prin care peste 100.000 de români urmăresc periodic scorul de credit și primesc recomandări despre cum să și-l mențină la un nivel cât mai ridicat.